Wanua adventure

1 augustus 2018 - Labuan Bajo, Indonesië

Wat een te gekke boottocht. Het begon wat vreemd. We waren nog aan het wachten toen het busje al klaar stond om ons op te halen. De medewerkers hebben snel ons ontbijt ingepakt geholpen met de tassen in pakken en deze naar de auto toe brengen. We gingen van hostel naar hostel om mensen op te halen en voor Joyce en ik het wisten zat de bus vol met alleen maar Nederlandse en 2 belgische  mensen. Onderweg naar stop 1 raakte een grote bus ons kleine busje. Het ging zachtjes, maar ons busje werd aan de kant geduwd en een beetje omver. Gelukkig stopte hij optijd en na wat gebabbel over en weer gingen we verder. Bij stop 1 konden we pas zien dat er toch best wel veel schade aan het busje gereden was. We moesten eruit om ons in te schrijven. Ook moesten we daar al het extra drinken en wellicht wat extra eten kopen voor op de boot. Dat duurde best wel lang. Uiteindelijk stapten we ineen ander klein busje en hebben we het halve eiland over gereden op weg naar de haven. Deze trip was denk ikhet engst van alles. Hij reed zp hard niet normaal. Meerdere noodstops gemaakt en gewoon scheuren door de bergen en dat voor meer dan 3 uur. Uiteindelijk kwamen we bij de haven en zagen we voor het eerst onze boot en onze slaapplaats. We hadden gekozen voor dek sleep wat betekende dat we in 1 grote ruimte met nog 24 anderen moesten slapen. Iedereen had een klein matje, een kussen en een deken. De meeste mensen aan boord bleken toch Nederlanders te zijn. 2 belgen, 2 noren, 2 fransen, 1 duitser, 1 van Brazilië en verder was iedereen nederlands. Uiteindelijk een super gezellige groep. De boot was niet echt bijzonder. 4 dagen zonder douche, maar wel een toilet al moesten we met emmertjes water zelf doortrekken. Op de eerste dag hadden we flinke golven. Ze waren best hoog en veel mensen waren zeeziek. We gingen naar een eiland toe waar we gingen hiken. We hebben daar naar een waterval toe gewandeld. Deze was erg mooi maar ontzettend druk. Ze gingen daarna weer terug naar de boot en gingen varen naar de volgende plek. We gingen ankeren kregen avondeten en gingen slapen. De golven waren erg hoog dus veel mensen hadden moeite met in slaap komen. Toen we wakker werden gingen we gelijk verder varen. We stopten bij een klein eilandje. Hier was alleen een berg en deze was helemaal zwart. Een local kon mij vertellen dat 2 weken geleden iemand vuurwerk had afgestoken en dat toen de berg in de fik was gevlogen. We hebben de berg beklommen en het uitzicht was prachtig. Verder hebben we alleen gevaren en ook door de nacht heen. Ik heb nog even met de bemanning gesproken en ben daarna naar bed gegaan. Toen we wakker werden kregenwe ontbijt en konden we gaan zwemmen en snorkelen. Dag 3 was speciaal aangezien we gingen snorkelen tussen manta roggen. Die zijn zo ongelovelijk groot. Super bijzonder. Daarna gingen we naar een heel idyllisch eilandje

We misten 1 palmboom en zo'n hutje maar verder was het echt perfect. Ook hier weer heerlijk gesnorkeld. Daarna gingen we weer varen en nu was het naar pinkbeach toe.eenmaal daar aangekomen weer heerlijk gesnorkeld maar pinkbeach was niet echt pink.  Toch was heter wel mooi. Op een bepaald moment was er een soort van paniek omdat een man een paar keer help riep. Er snelde een bootje heen en heel veel mensen van het eiland (locals en toeristen) hij was aan het hyperventileren waardoor hij in paniek raakte en zich niet besefte dat hij daar kon staan. Eenmaal terug op de boot gingen we weer verder varen waar we op een prachtige plek gingen ankeren. Een prachtige zonsondergang hebben we hier gezien. Met elkaar besefte we ons dat dit de laatste dag alweer was en dat iedereen dat jammer vond. Op de laatste dag kwamen we vroeg aan op komodo eiland. Dit was waar de trip voor mij om ging. Een wandeling op zoek naar deze geweldige beesten. We hebben er 4 gevonden en hoorde van onze ranger dat dat er uitzonderlijk veel waren. Deze beesten zijn echt te gek. Daarna voeren we naar onze laatste snorkel plek. Hier heb ik helaas niet aan mee kunnen doen omdat ik ondanks voorzorgsmaatregelen heel erg verbrand ben. Daarna voeren we naar de haven om op zoek te gaan naar een slaapplaats. We wilden met elkaar nog gezamenlijk afsluiten en aangezien we 4 dagen nasi en bami hebben gegeten (wat trouwens ontzettend lekker was) hadden we behoefte aan een burger. Gelukkig was er een geweldige tent en we hebben een super gezellige avond samen gehad. Net wakker geworden in een prachtig hostel en straks stap ik op het vliegtuig naar Bali. Helaas afscheid nemen van joyce. Het waren geweldige dagen.

Ik heb trouwens weinig gemerkt van de aardbeving. Wellicht hebben we wat extra hoge golven ervan gehad maar verder niks. Ik denk dat ikeen engeltje op mijn schouder had aangezien ik bijna een week verbleef in het stadje naast het epicentrum.

Ik ga mijn best doen om foto's te plaatsen. Dit kan even duren omdat ik van het snorkelen foto's heb op mijn gopro.

1. Sandra:
    1 augustus 2018
    Wat een geweldig avontuur. En deze foto's zijn al prachtig. Heerlijk zeg. Wat maak jij mooie dingen mee.

Goed after-sun smeren en vooral de schaduw opzoeken als dat lukt.
    Fijne reis naar Bali. En tot het volgende verslag.
  2. Karin:
    1 augustus 2018
    Mooie foto's wieke, kijk of je aloe kan krijgen. Ook een blad open snijden en het sap smeren helpt goed. Veel plezier op Bali
    Kus,kus
  3. Wieke In de Betouw:
    1 augustus 2018
    Ik heb inderdaad wel aloe aftersun maar de plant ben ik helaas nog niet tegen gekomen.
  4. Wieke In de Betouw:
    1 augustus 2018
    Ik probeer inderdaad veel de schaduw op te zoeken. Op de noot zat ik daardoor regelmatig alleen, gelukkig kon ik daardoor wel bijna alle keren snorkelen en wist ik waarvoor ik het deed. Op dit moment zit ik in een prachtig hostel met mooi zwembad waar ik ms nog maar niet aan ga wagen helaas. Veel zonnenbrand (heb weer nieuwe gekocht) veel schaduw maar vooral veel genieten